Ads 468x60px

Pages

Thursday, June 23, 2011

Mencari Jejak Yang Hilang

Di sini segalanya bermula..

Di sini kita mula belajar mengenal diri
Di sini kita mula mengenal manisnya ukhwah
Di sini kita mula mengenal indahnya nikmat sepertiga malam
Di sini kita mula mengenal erti jati diri
Di sinilah kita bertatih menjadi muslimin dan muslimat sejati



Masihkah kalian ingat pada kesegaran pepohon nan menghijau
Masihkah kalian ingat pada haruman si Tanjung kala bayu berpuput lembut
Masihkah kalian ingat pada nyanyian cengkerik kala malam menjelang
Masihkah kalian ingat pada sejuknya embun nan menitik kala dinihari
 Masihkah kalian ingat pada kelamnya kabus kala mentari mula mengintai
Masihkah kalian ingat pada mesranya wajah yang bertaut
Masihkah kalian ingat pada bahu-bahu yang menjadi sandaran
Masihkah kalian ingat pada eratnya silaturrahim nan tersimpul

Argghh...
Rindunya aku pada bau basah dedaunan kala embun menitik
Rindunya aku pada bau basah tanah kala hujan turun ke bumi
Rindunya aku pada hiruk-pikuk kalian di hostel, di dewan makan, di dalam kelas
Rindunya aku pada sapaan mesra wajah-wajah tulus kalian
Rindunya aku pada alunan zikrullah dari bibir-bibir mungil kalian
Rindunya aku pada dendangan merdu nasyid-nasyid kegemaran
Rindunya aku.. pada semuanya di Bukit Mahkota
tempat kita memintal kasih selama 5 tahun!!




Masihkah kalian ingat pada jiwa remaja yang bergelora tanpa kewarasan total
Masihkah kalian ingat pada tingkah kita yang sering sumbang
Masihkah kalian ingat segala kesongsangan kita kala itu
 Masihkah kalian ingat pada bicara luka kita pada para murabbi
jahilnya kita.. mengikut rentak hasutan syaitan durjana
derhaka pada murrabbi yang berhati suci

Ya Allah,
Kau ampunilah segala dosa-dosa kami,
dosa-dosa kedua ibubapa kami,
dan dosa-dosa para murabbi kami..
kekalkanlah taufik dan hidayah-Mu pada kami ya Allah
tetapkanlah iman kami ya Allah
jangalah kau bolak-balikkan hati kami
berkatilah kehidupan kami semua sehingga ke akhir hayat
rahmatilah kehidupan kami sehingga ke hari pembalasan
ameen, ya rabb


Sahabat...
Aku di sini sentiasa memahat semua kenangan itu
Aku di sini sentiasa merindui semua rasa itu
Aku di sini sedang merindui kalian
 Aku di sini sedang mencari jejak-jejak kita yang kian hilang 



Salam Rindu di Angin lalu,

4 comments:

cik beLLanan said...

Rindunya zaman sekolah dulu. Terima kasih atas ingatan Ayu ^^

K said...

waaaaa..smlm tgok video junior2 buat aktiviti kat dewan harun, rindu lak tetibe..sob3 T_T

Kechik Itu Comel said...

waaahhh..good entri..=) terkenang semula..

Faeq Azizi said...

bila nak g sane lagi ni... rindunyer...